Partime Job

There was an error in this gadget

Thursday, 19 April 2012

Tendang pintu selamat nenek

JASIN: “Saya tendang pintu kerana nampak nenek terbaring di dapur dan menyangka dia pengsan kerana terhidu asap,” kata Azrul Rahmat, 33, yang nekad menyelamatkan neneknya daripada rentung ketika rumah wanita itu di Kampung Hulu, Batang Melaka, di sini, terbakar petang kelmarin.

Menurutnya, dia masuk ke dalam rumah yang terbakar dan mendukung neneknya, Zaharah Wahab, 85, keluar dari rumah.


Azrul yang juga seorang anggota tentera berkata, dia ternampak kepulan asap keluar dari tingkap tengah rumah neneknya ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya tidak jauh dari situ selepas membeli kuih di kedai.

“Memang kebetulan mahu singgah ke rumah nenek untuk memberinya kuih apabila melihat asap hitam keluar melalui tingkap.


“Saya terus meluru ke rumah nenek dan nampaknya terbaring berkemungkinan sedang nyenyak tidur lalu saya menjerit sekuat hati memanggilnya “Nenek tersedar namun terpinga-pinga lalu saya tendang pintu dapur dan membawanya keluar,” katanya di sini, semalam.


Dalam kejadian jam 4.10 petang, warga emas terbabit tinggal seorang diri, sedang berbaring di dapur sementara dua cucunya, Shahrizan Kamaruddin, 15, di sekolah manakala Sabri Kamaruddin, 18, keluar memancing.

Difahamkan, kebakaran memusnahkan semua dokumen penting termasuk kelengkapan rumah papan dua bilik di bahagian atas yang dibina lebih 50 tahun lalu dengan kerugian dianggarkan lebih RM70,000.


Menurutnya, selepas mengeluarkan neneknya di tempat selamat, dia cuba memadamkan api dengan menggunakan baldi namun gagal dan tiba-tiba berlaku beberapa letupan kecil lalu menghubungi bomba dan penyelamat.

Dua jentera dari balai Bomba dan Penyelamat Daerah Jasin tiba di tempat kejadian tidak lama selepas dihubungi.


Sementara itu, anak mangsa, Abu Hassan Md Dah, 53, merangkap Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) kampung berkenaan berkata, dia terkejut dengan kejadian itu namun bersyukur ibunya selamat.


“Saya di fahamkan kejadian berpunca dari litar pintas di bahagian tengah rumah dan semua kelengkapan rumah tidak dapat diselamatkan namun kami sekeluarga bersyukur ibu selamat,” katanya.

sumber : hmetro

No comments: