Partime Job

Thursday 12 April 2012

Lebih 3 kali gagal ujian komputer


BALING - Seorang penduduk kurang upaya (OKU) di Kampung Charuk Sikin, Kupang Panjang di sini berharap permohonan lesen memandu tanpa mengikuti kelas komputer dapat dipertimbangkan pihak berwajib.

Ahmad Abdul Rahim, 70, ataupun lebih dikenali sebagai Pak Long Pendek berkata, berikutan fizikalnya yang kerdil, dia sering gagal ujian komputer mengakibatkannya gagal untuk memperoleh lesen memandu.

Bapa kepada tiga anak ini berkata, dia mengambil lebih dari tiga kali ujian komputer, namun tidak pernah berjaya.

Keadaan itu mengakibatkan dia terpaksa menunggang motosikal bersama keluarganya tanpa mempunyai sebarang lesen memandu.

“Saya tiada pilihan kerana ahli keluarga hanya mengharapkan saya membawa mereka ke pekan Baling. Justeru, ketiadaan lesen memandu ini amat menyusahkan saya,” katanya.

Menurutnya, dia pernah disaman pihak berkuasa berikutan tidak mempunyai lesen memandu.

“Saya hanya bergantung kepada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM 450 sebulan. Justeru, saya memang tidak mampu menjelaskan saman itu.

“Namun, nasib saya baik kerana ada tokoh korporat yang sudi menjelaskan bayaran saman ini. Kalau tidak, saya mungkin tidak dapat memperbaharui cukai jalan saya,” katanya ketika ditemui, semalam.

Menurutnya, dia bimbang sekiranya terlibat dalam kemalangan yang pasti memberikan kesan buruk kepadanya.

“Disebabkan itu, saya amat berhati-hati ketika menunggang motosikal. Saya tidak mahu terlibat dalam kemalangan. Sekiranya tidak, saya yang akan menanggung kesannya,” katanya.

Menurutnya, walaupun dia bergelar OKU, masyarakat setempat tidak pernah meminggirkannya malah melayannya seperti insan normal.

“Ramai yang bersimpati kepada saya. Kalau saya ke pekan Baling, saya tidak perlu menjelaskan apa-apa bayaran termasuk makan minum kerana semuanya akan ditanggung individu yang bersimpati kepada saya.

“Kadang-kadang, saya berasa segan, tapi, itu lumrah masyarakat di sini,” katanya.

Ahmad berkata, dia bersyukur kerana dijodohkan dengan isteri yang begitu penyayang dan amat mengambil berat terhadap dirinya.

“Walaupun isteri turut berhadapan dengan masalah sama, kami tetap dapat hidup dengan sempurna di samping mendapat sokongan dan bantuan daripada masyarakat mahupun kerajaan.

“Namun, saya hanya mengharapkan pihak tertentu dapat membantu saya memperoleh lesen memandu berikutan terpaksa berhadapan dengan pelbagai risiko.” katanya.

sumber : sinarharian

No comments: