Partime Job

There was an error in this gadget

Wednesday, 21 March 2012

Dua beradik derita diebetes


JASIN – Akibat penyakit diebetes yang dihidapi sejak lima tahun lalu, dua beradik di Kampung Serkam Darat, di sini kini hidup dalam kesempitan hidup kerana tidak mampu bekerja.

Sebelum ini, Zamri Atan, 32, bekerja di kantin sebuah kilang, bagaimanapun terpaksa berhenti sejak dua tahun lalu akibat luka di tapak kakinya yang berlubang semakin teruk.

“Bukan saya tidak mahu bekerja tetapi apabila bekerja banyak bergerak kaki akan bertambah teruk. Sudah tiga kali kaki saya dibedah dan sehingga sekarang setiap hari perlu mengambil insulin,” katanya.

Menurutnya, permohonan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak dua kali sejak empat tahun lalu tidak diluluskan atas alasan dirinya masih mampu bekerja untuk menanggung kehidupan sendiri.

Sementara itu, abangnya, Ramlan, 40, turut mengalami nasib sama apabila jari kakinya dipotong sejak dua bulan lalu akibat penyakit sama.

Akibatnya, dia juga sukar untuk bergerak dan bekerja sebagai tukang masak kerana akan menyebabkan luka lambat pulih dan kaki semakin membengkak.

“Tugas sebagai tukang masak, ada kerja ada gaji. Sekarang ini, saya masih tidak bekerja menjadi pembantu kedai kerana kaki membengkak,” katanya.

Kedua-dua mereka kini hidup dengan simpati abang dan adik mereka yang bekerja kilang.

sumber : sinarharian

No comments: