Partime Job

Wednesday 21 March 2012

Bom gegar 8 bandar di Iraq


Keganasan berlaku menjelang pertemuan pemimpin Arab minggu depan

BAGHDAD: Sekurang-kurangnya 46 orang terbunuh dan lebih 200 lagi cedera dalam siri letupan bom di lapan buah bandar di seluruh Iraq, dipercayai menyasarkan anggota polis dan puak Syiah.

Keganasan berlaku menjelang pertemuan pemimpin atasan Arab, yang diharapkan kerajaan dapat menonjolkan kestabilan negara itu

Tiada pihak mengaku bertanggungjawab di atas serangan itu, bagaimanapun pihak berkuasa bimbang al-Qaeda atau golongan Sunnah yang bersimpati dengan pergerakan itu cuba menggagalkan persidangan Arab Liga minggu depan.

Perhimpunan akan diadakan di Iraq buat kali pertama dalam tempoh satu generasi. Pelan untuk Baghdad menjadi hos pertemuan itu tahun lalu ditangguhkan, sebahagiannya kerana bimbang dengan keselamatan di negara itu.

Salah satu serangan paling buruk semalam berlaku di Karbala, apabila dua bom kereta meletup di kawasan beli-belah dan restoran sibuk. Tiga belas maut dan 50 lagi cedera dalam serangan itu, kata anggota majlis tempatan, Hussein Shadhan al-Aboudi.

“Tujuan serangan adalah untuk menjejaskan keselamatan di Karbala dan bandar raya lain dan menggugat keyakinan rakyat kepada kerajaan. Pengganas mahu membatalkan persidangan akan datang di Baghdad. Mesej ini ditujukan secara langsung kepada pemimpin Arab bahawa Iraq tidak selamat untuk dikunjungi,” kata al-Aboudi.
Karbala, yang terletak 80 kilometer ke selatan Baghdad, adalah destinasi beribu-ribu puak Syiah dari seluruh dunia yang melawat kubur dua imam setiap hari. Lima pengunjung antara yang maut dalam serangan itu.

Arus keganasan bermula selepas subuh semalam. Militan meletupkan rumah seorang pegawai polis di Fallujah, menanam bom berhampiran Zon Hijau yang dikawal ketat dan melepaskan tembakan ke arah pusat pemeriksaan keselamatan di Baghdad, meletupkan balai polis di Kirkuk dan menyerang restoran serta kawasan beli belah di bandar di selatan.

Keseluruhannya lapan bandar raya diserang dalam kejadian yang mensasarkan pegawai polis dan kerajaan.

Jurugambar jabatan polis Kirkuk, Saman Majid, berkata dia baru tiba di tempat kerja apabila bom di luar balai meletup. Katanya, dia cedera di kepala terkena serpihan kecil bom dan berlaku ke Hospital Besar Kirkuk untuk mendapatkan rawatan daripada duduk menantikan ambulans.

“Saya segera keluar daripada kereta dan melihat mayat terbakar terperangkap di dalam kereta. Berpuluh-puluh kereta terbakar. Keadaan amat teruk kerana yang kelihatan cuma api marak, mayat dan tiada apa selain daripada itu,” katanya.
Tiga belas orang maut di Kirkuk, kebanyakannya anggota polis, Brig Jeneral Sarhad Qadir. Seramai 59 cedera.

Pegawai berdepan serangan menjelang pertemuan Liga Arab, yang diharapkan kerajaan yang diketuai puak Syiah dapat menonjolkan keselamatan dan kestabilan negara itu sejak pertempuran antara mazhab beberapa tahun lalu yang hampir membawa negara itu ke kancah perang saudara.

Pemberontak cuba menjatuhkan imej Baghdad yang semakin baik, dan pegawai menjangkakan lebih banyak serangan akan dilancarkan kerana beratus-ratus orang kenamaan dan wartawan berkumpul di Baghdad minggu depan. – AP

No comments: