Partime Job

Thursday 26 July 2012

Felda agih RM2.29 juta


JERANTUT- Sebanyak RM2.29 juta durian runtuh fasa kedua diagihkan kepada 459 isteri peneroka dari Felda Sungai Tekam Utara, dekat sini, gembira apabila mendapat agihan wang durian runtuh fasa kedua sebanyak RM5,000 daripada Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda), semalam.

Majlis penyampaian cek berjumlah itu disempurnakan Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Tawar, Datuk Dr Ahmad Shukri Ismail di Dewan Semai Bakti Felda Sungai Tekam Utara.

Ahmad Shukri berkata, penerima disaran memanfaatkan wang itu sama ada dengan menabung sebagai persiapan menghadapi usia emas.

Menurutnya, pemberian RM5,000 itu adalah imbuhan Felda kepada penerokawati di atas usaha gigih mereka membantu peneroka membangunkan tanah rancangan semenjak 30 tahun lalu.

“Kini tiba masanya Felda membalas penat-lelah penerokawati dengan turut memberikan mereka peluang menikmati durian runtuh.

“Terdapat pelbagai cara untuk memanfaatkan wang ini sama ada menabung atau dimasukkan ke dalam Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang menjanjikan faedah cukup lumayan,” katanya.

Beliau berkata, penerima juga boleh membuat tabungan untuk menunaikan fardu haji atau menyimpan wang terbabit bagi kegunaan isi rumah dan sebagainya.

Sementara itu, Pengurus Felda Sungai Tekam Utara, Mohd Nizam Tik berkata, pemberian durian runtuh itu juga membuktikan komitmen Felda dalam menghargai jasa peneroka yang bersusah payah selama ini.

“Banyak kemudahan disediakan Felda sehingga mampu memberi taraf hidup selesa.

“Pemberian durian runtuh kepada peneroka dan isteri itu turut membuktikan Felda tidak mungkir janji. Oleh itu, nikmat besar ini perlu disyukuri dan dimanfaatkan dengan bijak,” katanya.

Mohd Nizam berkata, warga peneroka juga dinasihatkan merujuk pada pengurusan Felda jika berdepan masalah dan tidak mendengar khabar angin atau cakap kosong pihak tidak bertanggungjawab untuk mengelakkan mereka ditipu.

“Kita sedia bertemu peneroka jika berdepan masalah untuk memberi penerangan, maklumat dan informasi berkaitan. Segala kekeliruan boleh diselesaikan di peringkat rancangan tanpa perlu dipanjangkan ke mahkamah,” katanya.

sumber : sinarharian

No comments: