Partime Job

Tuesday 6 March 2012

Sekolah diserang ulat bulu

SEREMBAN – Serangan ulat bulu di sebuah sekolah rendah di Senawang, dekat sini sejak dua minggu lalu merisaukan ibu bapa.

Kejadian disedari seorang daripada ibu bapa terbabit yang datang ke sekolah berkenaan untuk membuat uru­-san pembayaran yuran anaknya.

Md Sani Mohd Shah, 35, berkata, sewaktu tiba di sekolah berkenaan, dia terkejut melihat ulat bulu bersaiz tiga hingga lima sentimeter bewarna hitam dalam jumlah yang banyak di bahagian parkir sekolah berkenaan.

“Minggu lalu, saya ke sekolah untuk membuat urusan pembayaran yuran bagi tiga orang anak saya.

“Saya terkejut sebaik sahaja melihat banyak ulat bulu merayap di sepanjang jalan di kawasan parkir sekolah. Saya bertanya kepada seorang gu­-ru di sekolah itu dan dia sendiri mengesahkan serangan ulat bulu terbabit sudah berlaru­-tan dua minggu,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Menurutnya, guru terbabit mengakui ada pelajar dan guru yang terpaksa mendapat rawatan selepas mengalami gatal-gatal.

“Walaupun perkara itu tidak begitu serius, namun perlu diberi perhatian sewajarnya kerana ia dikuatiri mengundang keadaan lebih buruk yang boleh menjejaskan kesihatan pelajar,” katanya.

Sementara itu, seorang penjaga yang tidak mahu dikenali berkata, dia pada awalnya tidak percaya perkara itu selepas diberitahu anaknya, bagaimanapun terkejut ketika datang ke sekolah itu.

“Setakat ini anak saya belum lagi mengadu gatal-gatal, tapi saya bimbang jika perkara ini tidak dipandang serius ia akan berlarutan,” katanya.

Sinar Harian difahamkan, pihak sekolah sudah membuat aduan kepada Jabatan Kesihatan dan Jabatan Pertanian untuk mengambil tindakan menyembur racun.

Bagaimanapun, ulat bulu terbabit masih wajud dan menganggu seluruh warga sekolah berkenaan.

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Kesihatan, Datuk Dr Zailan Datuk Adnan dan Pengarah Jabatan Pertanian Negeri, Zabidi Dun ketika dihubungi berkata, pihaknya belum dimaklumkan mengenai masa­lah itu, tetapi kemungkinan ia diselesaikan di peringkat daerah.

Sumber : Sinar harian

No comments: