Partime Job

Monday 19 March 2012

Mahu pihak sekolah beri penjelasan


KUALA BERANG – “Kalau betul sepanjang saya bekerja ada membuat masalah, kenapa tidak berbincang terlebih dahulu sebelum bertindak menyuruh majikan menukarkan saya ke tempat lain,” itu luah ibu tunggal yang mendakwa dirinya teraniaya.

Rokiah Mohamed, 44, ketika ditemui berkata, dia terkilan dengan jawapan yang diberikan pihak pengurusan sekolah kerana sepanjang bekerja di situ, dia mendakwa tidak pernah diajak berbincang masalah yang berlaku terhadap cara kerjanya sehingga diberhentikan.

“Kalau betul saya melakukan kesalahan, kenapa tidak diberitahu terlebih dahulu supaya ia boleh diselesaikan dengan cara baik, tetapi memilih cara ini sehingga saya hilang mata pencarian.

“Ini tidak adil bagi saya selaku seorang ibu tunggal yang juga menanggung anak serta cucu yang masih bersekolah,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Rokiah yang malu dengan kenyataan itu berkata, jika benar dia mendatangkan masalah kepada sekolah selama ini, dia mahu bersemuka dengan pihak pengurusan sekolah itu untuk mengetahui cerita sebenar punca dia diarah ditukar ke sekolah lain.

“Jika betul saya salah, saya mengaku tetapi dalam situasi sekarang, saya dibuang kerja atas arahan pihak sekolah tanpa mengetahui punca sebenar menyebabkan saya amat terkilan.

“Sepatutnya perkara seperti ini perlu dibawa berbincang terlebih dahulu, jangan terburu-buru kerana saya mempunyai tanggungan dan juga seorang ibu tunggal,” katanya.

Sehingga kini, Rokiah masih mencari kesalahan yang dilakukan dan berharap pihak sekolah tampil untuk memberi penjelasan supaya dia mengetahui punca sebenar.

Semalam Sinar Harian melaporkan mengenai seorang tukang sapu di sebuah sekolah di bandar Kuala Berang mendakwa diberhentikan tanpa sebarang notis, malah lebih malang dia juga mendakwa, majikannya memberitahu arahan memberhentikannya adalah daripada pihak pengurusan sekolah.

sumber : sinarharian

No comments: