Partime Job

Tuesday 27 March 2012

Kita penuhi komitmen

SEOUL: Malaysia berjaya memenuhi komitmen yang dibuatnya pada Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear di Washington pada 2010 termasuk mengukuhkan rangka kerja perundangan yang berkaitan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri yang berada di sini bagi menghadiri Sidang Kemuncak Nuklear selama dua hari bermula semalam memberitahu wartawan Malaysia bahawa kerajaan sedang di peringkat akhir meminda Akta Perlesenan Tenaga Atom untuk menjadikannya satu undang-undang nuklear yang menyeluruh.


Ini akan membolehkan Malaysia menerima pakai Konvensyen Perlindungan Fizikal Bahan Nuklear (CPPNM), Konvensyen Antarabangsa Bagi Membanteras Kegiatan Keganasan Nuklear (ICSANT) dan Protokol Tambahan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) serta pelbagai peraturan yang ditetapkan oleh IAEA.

Muhyiddin berkata, Malaysia sentiasa berusaha mengukuhkan bentuk kawalan eksport global dan dalam hal ini, Akta Perdagangan Strategik (STA) dikuatkuasakan mulai 1 Julai 2011.


“Undang-undang ini membolehkan Malaysia menyumbang kepada usaha global bagi membendung kegiatan menghasilkan senjata kemusnahan besar-besaran,” katanya.


Muhyiddin berkata, Malaysia bersetuju menerima pakai Kenyataan Prinsip Bagi Inisiatif Global Membanteras Keganasan Nuklear (GICNT).

Dalam usaha membendung penyeludupan pula, Malaysia melaksanakan Inisiatif Keselamatan Kontena (CSI) dan Inisiatif Pelabuhan Mega selain menyokong peraturan IAEA mengenai Keselamatan Sumber Radioaktif dan Garis Panduan Mengimport dan Mengeksport Bahan Radioaktif.


Timbalan Perdana Menteri berkata, Malaysia terus bekerjasama dengan IAEA dan negara lain, sama ada secara dua hala atau di peringkat serantau bagi meningkatkan latihan dan kesedaran serta kemampuan, sama ada untuk rakyat Malaysia mahupun dari negara lain.

Malaysia sudah menganjur pelbagai program antarabangsa, serantau dan dua hala berkaitan keselamatan nuklear.


Muhyiddin berkata, segala persiapan ke arah itu perlu dibuat dengan mengambil kira bahawa satu hari nanti Malaysia tidak mempunyai pilihan apabila sumber minyak berkurangan dan harga minyak naik dan terpaksa beralih kepada sumber nuklear sebagai satu sumber menjana tenaga

sumber : mymetro

No comments: