Partime Job

Friday 30 March 2012

Ibu hilang tengah sungai

SRI AMAN: “Ibu tenggelam secara tiba-tiba. Saya tidak sempat menyelamatkannya kerana saya sendiri hampir lemas,” kata seorang remaja yang terkilan kerana gagal menyelamatkan emak tersayang selepas perahu mereka karam dipukul ombak besar di Sungai Sinjur, Batang Lupar di sini, kelmarin.

Embang anak Mendi @ Bunyan, 48, dikhuatiri lemas selepas perahu dinaiki terbalik akibat dipukul ombak besar, jam 3.30 petang.


Menceritakan insiden menyedihkan itu, Alexson Inggam Jantan, 15, berkata, ketika kejadian dia dan ibu serta adik, Bradney, 12, dalam perjalanan pulang ke rumah selepas selesai mengerjakan sawah padi di seberang sungai berkenaan.

“Ketika dalam perjalanan, ribut melanda secara tiba-tiba menyebabkan berlaku ombak di sungai menyebabkan perahu terumbang-ambing di tengah sungai.


“Keadaan menjadi lebih buruk apabila perahu dimasuki air dan terbalik. Semuanya terlalu pantas menyebabkan kami semua panik,” katanya ketika ditemui Harian Metro, semalam.


Alexson berkata, dia dan Bradney nekad berenang ke tebing sungai walaupun menghadapi kesukaran kerana keadaan sungai bergelora.

Dalam keadaan kelam-kabut itu, dia terpandang kelibat ibunya yang tenggelam timbul serta nekad berusaha mencapai tangannya, tetapi tidak berjaya sebelum wanita itu tenggelam dan hilang.


Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Sri Aman, Asisten Superintendan Ang Tuan Peck, berkata polis melancarkan operasi mencari dan menyelamat sebaik menerima laporan berhubung kejadian itu.

Beliau berkata, operasi terpaksa dihentikan kira-kira jam 6 petang kelmarin berikutan cuaca tidak mengizinkan dan disambung semula esoknya.


“Operasi membabitkan 14 anggota dan tiga bot Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) itu, turut dibantu Polis Marin Kuching yang tiba di lokasi kejadian petang ini (semalam).


“Sehingga jam 5 petang tadi (semalam), mangsa belum ditemui dan usaha mencari dan menyelamat digerakkan di sepanjang sungai, tetapi tiada tanda menunjukkan mangsa ditemui,” katanya.


Difahamkan, penduduk, termasuk dari rumah panjang berdekatan turut bersama dalam operasi itu menggunakan perahu masing-masing sebaik berita dilaporkan.

sumber : mymetro

No comments: