Partime Job

Thursday 22 March 2012

Hadiah buat ibu, ayah


MUAR – “Kejayaan ini adalah hadiah buat ibu dan ayah untuk membalas jasanya yang semalam ini menjaga serta mendidik saya sehingga menjadi pelajar cemerlang,” luah pelajar terbaik Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 Johor apabila memperoleh 12 A+ dalam keputusan yang diumumkan semalam.

Hoo Wei Liang, 18, pelajar Sekolah Tinggi Muar antara 21 pelajar cemerlang di daerah Muar.

Anak kepada pasangan Hoo Yong Chen, 55, iaitu peniaga kain dan Lim Lay, 52, seorang guru sekolah tidak menyangka akan memperoleh gred cemerlang tertinggi (A+) dalam 12 mata pelajaran yang diambilnya, sekali gus dinobatkan pelajar terbaik negeri.

Pada peringkat awal, katanya, ada kalangan rakan-rakan tidak begitu menggalakkan dia untuk mengambil 12 mata pelajaran kerana bimbang dia terbeban memandangkan dia adalah pelajar aliran sains.

“Tetapi saya berjaya meyakinkan rakan-rakan dan menjadikan calon terbaik SPM yang lalu sebagai idola untuk sama mengulangi kejayaan mereka.

“Hari ini (semalam) adalah hari paling menggembirakan kerana segala penat lelah selama dua tahun membuahkan hasil,” katanya kepada Sinar Harian.

Wei Liang berkata, tiada sebarang rahsia dengan kejayaannya itu melainkan hanya memberikan tumpuan yang penuh dalam kelas.

Katanya, setiap masa lapangnya akan dipenuhi untuk mengulangi pelajaran dan menghadiri tujuh kelas tuisyen bagi meningkatkan lagi pemahaman terhadap sesuatu mata pelajaran.

“Contohnya, jika ada soalan matematik yang kurang faham, saya akan cuba untuk menyelesaikannya terlebih dahulu sebelum bertanya kepada guru,” katanya.

Berpegang kepada prinsip, tiada jalan pintas untuk berjaya, Wei Liang memperuntukkan masa sekurang-kurangnya tiga jam sehari untuk mengulangi pelajaran di rumah.

Seperti remaja yang lain, dia juga akan menonton televisyen dan bermain 'game' bagi mengisi masa lapangnya.

Katanya, pelajar juga perlu untuk beriadah tetapi mereka perlu bijak membahagikan masa antara pelajaran dan beriadah.

“Saya sangat bersyukur kerana ibu dan ayah tidak pernah beri tekanan dalam pelajaran, sebaliknya sering beri nasihat supaya belajar bersungguh-sungguh.

“Kata ibu dan ayah, hanya pelajaran sahaja boleh mengubah taraf hidup seseorang,” katanya.

Dengan keputusan cemerlang itu, Wei Liang bercadang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat A-Level dan bercita-cita untuk menceburi bidang perubatan atau kejuruteraan sebagai kerjayanya kelak.

“Masa terluang yang ada ini, saya mahu manfaatkan sepenuhnya bersama keluarga termasuk membantu ayah di kedai sebelum melanjutkan pengajian,” katanya.

sumber : sinarharian

No comments: