Partime Job

Friday 2 March 2012

Bebas, Tapi masuk hospital


AYER KEROH - Dua lelaki terlepas hukuman penjara maksimum 10 dan 20 tahun apabila Mahkamah Sesyen Ayer Keroh, di sini, semalam membuat keputusan melepaskan kedua-duanya daripada pertuduhan merompak yang dilakukan secara berasingan, tahun lalu.

Bagaimanapun, Hakim Zaharah Hussain memerintahkan tertuduh Mohd Shariman Mohd Sharif, 28, dan Mohd Ridwan Husin @ Ahmad, 31, ditahan di Hospital Permai, Tampoi sehingga suatu masa yang dibenarkan untuk dibebaskan.

Keputusan itu dibuat Zaharah selepas kedua-dua tertuduh mengaku bersalah dan Timbalan Pendakwa Raya, Mahmoodah Abdul Latiff mengemukakan laporan perubatan daripada hospital yang sama selepas membuat pemeriksaan dan pemantauan selama sebulan.

Mengikut laporan perubatan, Mohd Shariman dari Batang Kali, Selangor didapati menghidap penyakit skizofrenia; manakala Mohd Ridwan, dari Tanjung Kling mempunyai Fontal Lobe Syndrome iaitu penyakit berpunca daripada kecederaan otak yang dialami selepas kemalangan ketika berusia 17 tahun.

Shariman didapati melakukan rompakan sebuah motosikal milik seorang anggota polis dan dengan sengaja menyebabkan kecederaan kepada mangsa di perhentian bas tepi jalan besar Hutan Percha, Alor Gajah pada 8.05 pagi, 24 Oktober 2011.

Berdasarkan fakta kes, pada hari kejadian, seorang anggota polis yang juga pengadu, Nasarudin Mansor menerima maklumat dari orang awam mengenai tertuduh yang tidur di Ladang Getah, Jalan Besat pada 7.55 pagi.

Selepas 10 minit, pengadu melihat tertuduh membawa sebotol mineral berisi petrol yang mahu diisi pada motosikal sebelum pengadu bertindak menongkat motosi­kalnya itu.

Namun, pengadu kemudian dipukul menggunakan playar sebelum ditolak dan tertuduh melarikan diri menggunakan motosikal milik pengadu.

Sementara itu, Mohd Ridwan berhadapan pertuduhan melakukan rompa­kan harta kepunyaan Lee Kim Chong, 49, iaitu dua buah telefon bimbit jenama Nokia dan wang tunai kira-kira RM250 dengan jumlah kerugian sebanyak RM450.

Dia yang melakukan kesalahan di kawasan Jambatan Sungai Air Salak, Bukit Rambai, kira-kira 11 pagi pada 16 November 2011 itu didakwa mengikut Seksyen 392 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 397 kanun sama.

Sumber : Sinar Harian

No comments: