Partime Job

Friday 17 February 2012

Bukan Dara Sunti lah...

Korang ingat tak semalam kita dikejutkan dengan berita tentang Nenek jadi Anak Dara Sunti.. Keluar berita harini pulak rupanya sebaliknya.. Boleh dipanggil moyang dah... Jom kita baca kisahnya..


KANGAR - Puan Ahmad, seorang warga tua di sini yang berada dalam keadaan dilema ekoran dikatakan berusia 15 tahun 10 bulan berdasarkan catatan dalam MyKadnya, berubah wajah semalam apabila mengetahui rupa-rupanya dia berumur 116 tahun.

Maklumat itu diketahui berdasarkan rekod yang disemak oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Perlis yang mendapati bahawa warga tua tersebut sebenarnya telah dilahirkan pada tahun 1896 di Kodiang, Kedah.

Menurut Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu, penemuan tersebut sekali gus menjadikan Puan Ahmad sebagai orang tertua di negeri ini.

"Saya telah meminta JPN Perlis siasat kes Puan Ahmad dan mereka dapati dia sebenarnya telah dilahirkan pada tahun 1896.

"MyKad Puan tiada kesilapan tetapi sah sebab terdapat tanda '*' pada hujung nombor tersebut bagi memberi keunikan," katanya selepas melawat Puan di rumahnya di Kampung Padang Keria, Simpang Empat di sini semalam.

Turut hadir pada pertemuan itu ialah Penolong Pegawai Pendaftaran JPN Perlis, Mohd. Asri Jaafar yang memberi penerangan mengenai kes tersebut.

Akhbar semalam melaporkan mengenai seorang warga tua yang memiliki 47 orang cicit tidak sanggup lagi menghadapi dilema mengenai usianya yang dikatakan hanya 15 tahun 10 bulan berdasarkan catatan dalam MyKad.

Umur Puan Ahmad diambil kira berdasarkan MyKad yang diperolehnya, beberapa tahun lalu daripada JPN Kuala Nerang, Kedah iaitu 960412-02-0558*. Tanda '*' pada penghujung nombor MyKad tersebut turut membingungkan warga tua itu.

Sumber : Kosmo

No comments: