Partime Job

Tuesday 4 September 2012

Pesara terkilan guna Internet 14 hari, terima bil RM273.95


KANGAR - Terkilan dan tidak berpuas hati, itu luahan seorang pesara kakitangan kerajaan apabila dia dikehendaki membayar sejumlah bil kepada sebuah syarikat telekomunikasi.

Eniom a/l Endin Sing, 59, berkata, dia kecewa setelah dikehendaki membayar bil lebih RM200 walaupun hanya menggunakan perkhidmatan Internet terbabit kira-kira 14 hari.

Menurutnya, dia menggunakan perkhidmatan syarikat terbabit sejak 40 tahun lalu dan tidak pernah mengalami masalah seperti itu sebelum ini. Namun, setelah dia bersara dan berpindah ke Kok Klang Mei lalu penggunaan Internet di kediamannya sering kali terputus melebihi 10 hari.

"Sebelum ini perkhidmatan Internet terbabit didaftarkan di atas nama anak perempuan saya, namun sebelum berpindah ke Kok Klang, saya menukarkan nama pendaftaran terbabit kepada nama saya.

“Akhir bulan Mei saya hanya sempat menggunakan Internet selama tiga hari sahaja, selepas itu saya tidak boleh menggunakannya langsung.

“Saya ke syarikat terbabit lebih empat kali dan membuat aduan menggunakan telefon sebanyak tiga kali, namun masalah ini masih berlaku sehingga kini. Disebabkan saya tidak menggunakan perkhidmatan itu saya mengambil keputusan untuk tidak membayarnya, " katanya.

Eniom berkata, setelah membuat aduan Mei lalu, kakitangan syarikat terbabit datang dan melakukan pemeriksaan. Dia kemudiannya dimaklumkan berlaku kerosakan di tiang telefon.

Menurutnya, apa yang mengecewakannya lagi dia hanya sempat menggunakan perkhidmatan Internet terbabit selama 10 hari sahaja, kemudiannya ia tidak boleh digunakan sehingga kini setelah syarikat terbabit menamatkan perkhidmatan itu kerana dia tidak menjelaskan pembayaran bil.

“Saya bukanya tidak mahu menjelaskan bil, tetapi saya hanya menggunakan perkhidmatan terbabit hanya tiga hari, namun bil yang sampai ke tangan saya lebih RM100.

“Yang terbaru saya baru menerima bil sebanyak RM273.95, jika dikira kembali saya baru menggunakan perkhidmatan terbabit lebih kurang 14 hari. Baru-baru ini semasa saya ke syarikat terbabit mereka berjanji untuk memberi saya rebat," katanya.

Bagaimanapun, menurutnya rebat yang dijanjikan tidak ditunaikan apabila dia dikehendaki membayar bil seperti yang tertera dalam surat yang diterimanya sebelum ini.

sumber : sinarharian

No comments: