Partime Job

Friday 13 April 2012

Nafi adik bunuh diri


KAJANG – Keluarga Danny Lee, 29, yang ditemui mati di dalam tandas Wad Pediatrik Hospital Kajang kelmarin menafikan dakwaan mengatakan doktor pelatih itu membunuh diri.

Kakak mangsa yang enggan dikenali berkata, keluarganya memohon tuduhan itu dihentikan kerana mangsa adalah seorang yang bertanggungjawab.

Menurutnya, mustahil adiknya membunuh diri kerana tiada tanda-tanda mangsa tertekan dan dia juga sudah mendaftarkan perkahwinan pada 11 November tahun lalu serta merancang mengadakan resepsi.

“Mendiang juga akan tamat latihan Ogos ini dan dia tidak mengambil dadah kerana setiap bulan dia perlu menjalani pemeriksaan kesihatan dan air kencing sebagai sebahagian daripada prosedur wajib hospital,” katanya ketika ditemui semasa menerima kunjungan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai di rumahnya, di sini semalam.

Katanya, dakwaan mangsa pernah mencuri ubat di hospital juga tidak benar kerana mangsa dipanggil bekerja seperti biasa sehari selepas siasatan dijalankan polis.

“Adik saya tidak bunuh diri dan kami ingin menuntut keadilan atas kematiannya,” katanya.

Sementara itu, Tiong Lai meminta hospital membuat siasatan segera berikutan kes kematian mendiang Danny Lee.

“Kita juga minta hospital mempercepatkan sekiranya ada bayaran gaji mangsa yang tertunggak.

“Kementerian Kesihatan turut memberi sumbangan kepada keluarga mangsa bagi membiayai kos pengebumian,” katanya.

Beliau dalam pada itu menafikan dakwaan mengatakan beban kerja doktor pelatih bertambah kerana waktu kerja 90 jam seminggu doktor pelatih sebelum ini dikurangkan kepada 60 jam seminggu.

“Kini tiada lagi masalah bebanan tugas memandangkan masa bertugas mereka telah dipendekkan.

“Dimaklumkan bahawa mangsa sebelum ini pernah bertugas selama 36 jam berturut-turut pada 2008 namun semua itu tidak akan berlaku kini setelah pihak kementerian mengurangkan waktu bertugas bagi doktor pelatih,” katanya.

sumber : sinarharian

No comments: