Partime Job

Monday 26 March 2012

Akibat terlampau asyik bermain air : 30 kambing terperangkap di beting

KUANTAN: Kambing tidak lagi takutkan air. Mungkin itu sesuai menggambarkan tindakan sekumpulan 30 haiwan peliharaan yang turun bermain air di beting pasir dekat kuala Kampung Cherok Paloh, Pekan, pagi semalam.

Namun, gelagat kumpulan kambing itu yang cuba ‘berjinak’ dengan air membawa padah apabila mereka terperangkap di beting pasir berkenaan selepas air laut tiba-tiba pasang.


Bagaimanapun, kumpulan kambing itu selamat sampai ke tebing selepas mengharungi air walaupun seekor tersasar dibawa arus, namun diselamatkan anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) yang bergegas ke tempat kejadian. Kejadian kambing bermain air yang dianggap pelik itu disaksikan sebuah keluarga dari Bukit Setongkol, di sini, yang singgah berehat di pantai berkenaan jam 9 pagi semalam.

Saksi kejadian, Moha Hazrul Hisham, 27, berkata ketika tiba di pantai berkenaan bersama 10 ahli keluarganya yang mengayuh basikal dari bandar ini ke Cherok Paloh, dia melihat kumpulan kambing itu datang dari arah Tanjung Selangor, Pekan, melintasi air cetek sebelum menuju beting pasir terletak 50 meter dari pantai.


Katanya, tiba-tiba air mula pasang dan mereka yang melihat kejadian itu cemas kerana air laut sudah mengelilingi beting pasir itu tempat kumpulan kambing itu berada.


“Melihatkan air laut semakin dalam dan arus deras saya bimbang kambing itu lemas menyebabkan saya menghubungi JPAM,” katanya.

Katanya, kumpulan kambing itu selamat ke pantai walaupun seekor daripadanya pada mulanya hanyut dibawa arus dan sempat diselamatkan anggota JPAM dengan sebuah bot.

sumber : mymetro

No comments: