Partime Job

Wednesday 2 May 2012

85 pelajar ponteng dicekup

KUALA TERENGGANU – Tindakan beberapa pelajar tidak memasuki kelas sewaktu sesi persekolahan membawa padah apabila mereka ditangkap dalam satu operasi ponteng bersepadu yang diadakan di seluruh negeri ini, kelmarin.

Dalam operasi bersepadu tersebut, seramai 85 pelajar ponteng berjaya dicekup dan angka paling ramai dicatatkan di Kuala Terengganu iaitu seramai 43 orang, daripada jumlah itu tiga positif dadah.

Manakala di Kemaman, seramai 30 pelajar ponteng berjaya dicekup diikuti lapan di Hulu Terengganu dan empat di Marang.

Pelajar yang lengkap berpakaian sekolah itu sanggup bersembunyi di kawasan rumah terbiar dan melarikan diri ke dalam parit bagi mengelak dicekup apabila menyedari kehadiran pihak berkuasa.

Bagaimanapun, usaha mereka gagal apabila berjaya ditangkap.

Seorang pelajar yang ditangkap dan turut didapati positif dadah mengakui dia agak kerap ponteng selepas separuh waktu persekolahan berlangsung dengan alasan mahu makan di kedai di luar sekolah.

“Makanan di sekolah mahal jadi saya keluar lagipun dah dekat nak masuk waktu rehat,” katanya yang turut mengakui mengambil dadah.

Kata pelajar itu, dia mengambil dadah kerana mahu mencuba dan sanggup membeli bahan terlarang itu dengan menggunakan duit saku yang disimpan setiap hari.

“Saya baru dua kali ambil dan saya rasa bertenaga,” kata pelajar tingkatan empat itu.

Katanya, rakan membekalkan pil kuda kepadanya pada harga RM20 sebiji itu turut menawarkan dia pendapatan lebih untuk menjual dadah itu namun dia masih belum berani.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Pendidikan (JPN) Terengganu, Zakaria Hussin ketika ditemui berkata, semua pelajar yang ditahan akan diberi kaunseling dan diserahkan kepada ibu bapa masing-masing.

Katanya, pihak sekolah akan diberi mandat untuk mengambil tindakan disiplin ke atas pelajar sama ada dikenakan tindakan tatatertib atau digantung sekolah.

sumber : sinarharian

No comments: