Partime Job

Friday 15 June 2012

Awasi tabiat makan anak-anak



LEDANG - Ibu bapa dan pengusaha tadika diminta menyediakan diet yang sihat untuk kanak-kanak bagi menggalakkan pertumbuhan yang baik dari segi mental dan fizikal mereka.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Serampang, Datuk Tahir Taat berkata, mereka juga perlu menghalang anak-anak daripada makan makanan ringan secara berlebihan yang boleh menyebabkan obesiti dan pertumbuhan tidak seimbang.

Menurutnya, bayi dan kanak-kanak prasekolah harus diberikan formula pemakanan yang sihat dan lengkap dengan nutrisi seimbang termasuk susu bagi memastikan mereka memperoleh diet sihat untuk membesar.

“Kita sering berasa gembira apabila lihat kanak-kanak montel dan menyangka mereka sihat, tetapi sebaliknya.

“Montel bermakna bayi atau kanak-kanak ini mengalami masalah lebihan berat badan,” katanya ketika berucap melancarkan Mini Karnival Pemakanan Sihat Komuniti Pagoh di Dataran Gersik dekat sini, baru-baru ini.

Beliau yang juga Timbalan Ketua Umno Bahagian Pagoh berkata, diet dan gaya hidup sihat sentiasa diperlukan sepanjang masa.

“Tabiat pemakanan yang sihat akan menggalakkan pertumbuhan fizikal dan mental yang baik dalam kalangan kanak-kanak, secara tidak langsung dapat meningkatkan pembangunan rohani serta intelek.

“Saya menyambut baik penganjuran karnival ini kerana dapat memberi pendedahan kepada penduduk kampung berkaitan kepentingan diet sihat,” katanya.

Katanya, karnival tersebut juga melibatkan perbincangan mengenai pemakanan dan gaya hidup sihat serta acara sukan berorientasi keluarga.

Terdahulu Timbalan Pengarah Jabatan Kemajuan Masyarakat Negeri Johor, Kapten (B) Abdul Rahim Mohd Salleh berkata, penganjuran karnival berkenaan bertujuan untuk mempromosikan cara pemakanan sihat dalam kalangan masyarakat.

“Jabatan telah memutuskan untuk menganjurkan sembilan karnival yang sama tahun ini dan Pagoh menjadi tuan rumah ketiga selepas Ledang dan Kota Tinggi,” katanya.

sumber : sinarharian

No comments: